Dag 16

Dag 16:
Aangekomen op Lissabon Airport hadden we ruim zes uur om te overbruggen. Met z'n allen zijn we naar een plek gelopen om uiteindelijk weer te verzamelen. Daarna was het ieder voor zich.

De stoelen op een vliegveld liggen niet heel erg lekker, maar je kunt er op slapen. En als je moe bent, ligt alles prima.
Een telefoon opladen is ook belangrijk, dus veel mensen zaten bij stopcontacten.
En als dit niet is wat je wilt en je niet wilt slapen, wat ga je dan doen? Inderdaad, omgekeerd verstoppertje op het vliegveld. Na een aantal keer relatief kort zoeken, had Marjolein een goede verstopplek gevonden, want ze heeft hier 45 minuten gezeten. Maar Thomas deed het toch beter, want er is 1.20 uur lang naar hem gezocht!

Het hoogtepunt van de nacht was de opening van de McDonald's om 5.00 uur. We hebben afwachtend staan kijken hoe de deuren open gingen om vervolgens in de rij te gaan staan voor de bestelling. Voor de een was dit een ijsje, voor de ander een ontbijtje en voor weer een ander een late midnight snack.

Rond 6.00 uur gingen we naar de gate om te boarden. In het vliegtuig gingen de meeste oogjes al snel dicht en werd er iets geslapen. Lang was het niet, want rond 10.45 uur landden we. Maar vergeet het uurtje tijdsverschil niet, dus het is een uurtje korter slapen ;).

Op Zaventem zijn de backpacks gepakt, de algemene spullen aan de staf gegeven en was het tijd om afscheid te gaan nemen.
Een laatste groepsfoto met z'n allen. Vervolgens heeft iedereen een ansichtkaart gekregen met een persoonlijke tekst erop van de staf. Een leuke herinnering aan de reis. En die herinneringen zullen tijdens de reünie veel besproken gaan worden.
Dan is het echt gedag zeggen, backpack op de rug, dagrugzak op je buik en zwaaien.
We hebben genoten van deze geweldige reis en groep.

Dag 15

Vandaag is de dag van vertrek, maar dat is 's avonds pas. Daarom hadden we vandaag alle tijd en hoefden we pas om 10.00 uur te ontbijten. Na het ontbijt was het tas inpakken en de locatie schoonmaken. Dit ging lekker vlot, dus hadden we nog genoeg tijd voor zonnen en spelletjes.

Om 13.30 uur pakten we de bus naar Praia do Victoria. Hier zijn we naar een restaurant gegaan en hebben op het terras lekker pizza gegeten. Sommigen haalden een ijsje als toetje en er is nog gezocht naar souveniertjes.

Op naar het vliegveld waar we om 20.20 uur onze eerste vlucht naar Lissabon pakten. Op Lissabon mogen we de nacht overbruggen. Wat we daar gaan doen en het laatste deel van de reis, lezen jullie morgen in onze laatste blog.

Dag 14

De laatste volledige dag van onze reis. Het plan was voor een groot deel van de groep om te gaan duiken (het was zo leuk dat ze het nog een keer wilden doen) en surfen. Helaas kregen we 's ochtends een telefoontje dat dit niet kon doorgaan. Op zoek naar alternatieve plannen.

Het overgrote deel besloot om eerst naar de stad te gaan. Thomas en Lennart gingen lopen, de rest wat later met de bus. Bij de bushalte werden we in het Portugees aangesproken door een oud vrouwtje. Het had te maken met de bus, maar geen idee wat. Een jongere vrouw heeft uiteindelijk kunnen vertalen en vertelde ons dat het een nationale feestdag was, dus dat we de bustijden van de zondag moesten aanhouden. Dat betekende dat we nog een uur zouden moeten wachten. Daar hadden we geen zin in, dus zijn we ook naar de stad gaan lopen.
Dyalisa en Ernst hadden een ander plan: liften. De eerste paar auto's reden voorbij, maar na zo'n tien minuutjes konden ze meerijden met een aardige man.

IMG 20170816 WA0013

Aangekomen in de stad zijn er diverse keren terrasjes gepakt. Heerlijk buiten zitten en genieten van de mooie temperatuur, de warme zon en de gezelligheid.

Deze week was er een volksfestival in en rond de stad. We hadden al mensen in klederdracht zien lopen, dus op zoek naar het festival. Dit bleek alleen 's ochtends en 's avonds te zijn, kwamen we na een lange poos achter. Helaas, weer nieuwe plannen bedenken.

IMG 20170816 WA0015

De terrasjes waren erg in smaak, dus hier zijn we, na een bezoekje aan de supermarkt, weer beland.

Rond vier uur besloten we weer terug te gaan naar het kampterrein. Hier zijn wat spelletjes gespeeld, hebben mensen gedouchd, lekker in de zon gelegen, of aan de hand van vragenkaartjes diepgaande gesprekken gevoerd om elkaar nog beter te leren kennen.
Deze vielen goed in de smaak, want na het eten is een groot deel van de groep hiermee verder gegaan.

Vannacht de laatste nacht in een bed, want morgen begint de terugreis naar huis met een nacht op Lissabon Airport. We zijn benieuwd of we daar nog iets kunnen slapen.

Dag 13

Het ontbijt van 8.00 uur ging vanochtend net als de vertrektijden van de boten, met iets vertraging. Na het ontbijt hadden we de bus om naar Biscoitos. Dit is een plaats in het noorden van het eiland. Aan het eind van de ochtend kwamen we hier aan en begonnen met een relaxte wandeling. We hebben door bos gelopen, langs weiland en door wijngaarden. Een leuke afwisselende wandeling.

Terug bij het begin van de rondwandeling zijn we naar het natuurzwembad gegaan, dat door lava is gevormd. Hier is lekker gezwommen en genoten van het zonnetje. Hoewel we veel en goed met zonnebrand gesmeerd hebben, hebben we er toch een paar verbrande gezichten en schouders bij. Dat wordt goed smeren met after sun!

's Avonds na het eten is er een goed kampvuur gemaakt en zijn er smors (mariakoekje, marshmallow,  chocolade, mariakoekje) gemaakt.
Door de heldere hemel waren er 1001 sterren te zien, wat de avond nog gaver maakte! Een aantal deelnemers konden hier zo erg van genieten, dat ze besloten om buiten te gaan slapen. Dekens en kussen naar buiten en lekker doorgaan met keten. We zijn benieuwd hoe ze vannacht hebben geslapen!

Dag 12

Vandaag was dan echt de allerlaatste keer op een boot (toch?). Want vanochtend hadden we een walvissen- en dolfijnentocht! Als eerst werden er een paar dolfijnen in de verte gespot, maar al snel waren ze veel dichterbij.  De een na de ander sprong uit het water en zwom onder de boot door. Na een flink aantal dolfijnen voeren we door naar meer open zee.
En ja hoor, hier kwamen de walvissen heel mooi omhoog om lucht te happen. Drie walvissen hebben we mooi zien duiken waarbij ze de staart omhoog deden.

Eventjes leek het of dit het was, maar niets was minder waar. Dyalisa mocht het roer overnemen! Zij voer ons naar een volgende plek.
Ernst, Inge, Lennart, Wouter, Jorrit en Thomas mochten bovenop de boot zitten en uitkijken naar dolfijnen en walvissen. En ze hebben hun taak goed uitgevoerd, want we kwamen nog een hoop dolfijnen tegen.
Helaas was de pret over en gingen we weer terug naar de haven. Maar we hebben heel erg geboft met wat we allemaal hebben gezien.

Terug bij het kampterrein had iedereen lekker tijd voor zichzelf. Er is gewassen, gedouchd, gelezen, geschreven, spelletjes gedaan en gewandeld.

Op naar het avondeten, waarbij de deelnemers gingen koken. Als voorgerecht kregen we een heerlijke soep van Marjolein, Anne, Lauren en Noet. Het hoofdgerecht was pasta met tonijn in zelfgemaakte aoli en met komkommer en tomaat door Wouter, Lennart, Thomas en Ernst. Als toetje kregen we een heerlijke combinatie van Griekse yoghurt met koekkruimels en vers fruit door Zita, Dyalisa, Inge en Jorrit.
Wat een heerlijke maaltijd was dit! De staf denkt erover om de deelnemers vanaf nu altijd te laten koken ;).

's Avonds was er een nieuwe mindfullness sessie, begeleidt door Ernst.
Met dat we spelletjes wilden gaan spelen, sloeg de stroom uit. Snel werden alle zaklampen gepakt en is er op deze manier gezorgd voor genoeg licht. We zijn benieuwd of we morgen weer stroom hebben!

Dag 11

Vanochtend vertrokken we voor de laatste keer met een boot naar ons laatste eiland. De boottocht was niet voor iedereen even fijn met het heen en weer schommelen. Er zijn dus een aantal zeeziekpilletjes ingenomen.

Aangekomen op Terceira hebben we eerst in de haven geluncht. Vervolgens kreeg de groep de opdracht om zich in drie gelijke groepen te verdelen. Zij gaan morgen namelijk de maaltijd verzorgen. Een groep maakt het voorgerecht, een groep het hoofdgerecht en de laatste groep het nagerecht. De groepen werden gemaakt, de gerechten verdeeld en de boodschappen werden opgeschreven. Op naar de supermarkt! Dit was een pittig klimmetje van een half uurtje met alle bagage. In de supermarkt gingen de groepen uiteen om hun ingrediënten te halen. En dat bleek toch niet altijd even gemakkelijk.
Morgen horen jullie het vervolg en kunnen jullie lezen wat er allemaal voor culinaire hoogstandjes zijn bereid.

azoren220170812a

Na de supermarkt werden we opgehaald door taxi's en zijn we naar de kamplocatie gebracht. De deelnemers vonden dit erg fijn, want met volle bagage lopen was het toch niet helemaal.

De staf heeft de lat hoog gelegd voor het eten van morgen. Zij sloofden zich uit met lekkere nasi met roetbakei en als toetje hadden ze niet één, maar twee soorten tiramisu gemaakt! Uiteraard de klassieke koffie-versie, maar ook een tropische versie met rood fruit. Er was lekker veel,  dus iedereen kon genieten van twee toetjes!

Na het avondeten is er een groepje gaan wandelen door het dorpje. We konden ze precies volgen door het geblaf van alle honden in de buurt.
Een aantal anderen hebben een korte mindfullsessie gehouden en waren heerlijk zen na afloop.

Met een chipje en een drankje zijn er nog een aantal verschillende onderwerpen besproken en was het rond twaalf uur toch echt wel bedtijd.

Dag 10

Na de inspanning van gisteren hadden we vandaag een rustdag. Iedereen mocht doen wat hij of zij wilde.

Dyalisa, Zita, Inge, Lennart en Jorrit zijn gaan duiken. Wat een ervaring weer! En wat een mooie zee en mooie vissen allemaal. Een van de hoogtepunten van de reis voor ze.

Anne, Lauren, Marjolein, Ernst, Wouter en Thomas zijn ook het water in geweest, maar dan met een snorkel. Ook zij hebben genoten van de mooie zee en mooie vissen. Helaas had Lauren veel last van water in haar duikbril, dus is zij samen met Noet nog lekker door de stad gaan lopen.

Na alle waterpret kon een ijsje (nouja, 'ijs' is weer beter, net als de vorige keer) er goed in. Bijna net zo erg genieten als met het snorkelen/duiken. En met het lekkere weer was een terrasje ook niet verkeerd!

Rond 18.30 uur was de snorkel-groep weer terug in het hostel en zijn super goed aan het eten begonnen. Na het eten lekker douchen en de backpack weer goed inpakken voor de reisdag van morgen.

azoren220170811b

De duik-groep had iets andere plannen. Zij hadden de laatste bus terug gemist. Oeps! Zij zijn een hapje gaan eten in de stad en zijn 's avonds met een taxi terug gekomen. Dat wordt morgen vroeg opstaan om de tassen nog in te pakken ;).

Dag 9

Vanochtend om 5.15 uur ging de wekker. Nouja, 'vanochtend' is niet het goede woord, want het was nog nacht! Na ontbijt en lunch smeren, werden we opgehaald door een taxibus om naar de berg Pico te gaan.

azoren220170810b

Om half acht begonnen we met lopen. Eigenlijk was het meer klimmen en klauteren. Van steen naar steen gaan waarbij de handen meerdere keren gebruikt zijn en de wandelstokken goed van pas kwamen. Helaas was het weer wat minder, want al snel liepen we de wolken in. Af en toe konden we nog van het uitzicht genieten als er een kleine wolkbreuk was.

azoren220170810c azoren220170810d

De eersten bereikten om iets na tien uur de top al! Ze hebben de kou overwonnen en zijn een flinke tijd op de top gebleven. Ook de anderen kwamen boven, maar het was toch best koud. Dus na niet al te lange tijd begon de afdaling. Deze was erg zwaar! Iedereen is minstens een keer onderuit te gaan en Karen heeft zelfs een soort koprol gemaakt.

azoren220170810e

Rond twaalf uur kwam de eerste weer terug. Uitgeteld, nat en met zeer vermoeide benen druppelde iedereen weer binnen. De wandelschoenen werden snel uitgedaan.

azoren220170810f

Om 16.00 uur kwam de taxi ons weer ophalen. En na de geweldige prestatie en tevens flinke inspanning, zijn we bij een snackbar lekker wat gaan eten. 's Avonds was het tijd voor spelletjes, relaxen en slapen.

Morgen hebben we een vrije dag, dus kunnen we lekker rustig aan doen.

Dag 8

Vandaag konden we uitslapen, want we hoefden pas om 9.00 uur te ontbijten. De staf was een uur eerder opgestaan om langs de bakker te gaan. Hier is lekker brood voor de lunch gekocht en weer lekkere gebakjes voor tussendoor.

Om half elf werden we opgehaald door een taxi (luxe!) om naar de Grutas do Torros, in het Nederlands 'lavagrotten', te gaan. Deze grot is met zijn vijf kilometer een van de langste van de wereld! Onder begeleiding van een gids hebben we anderhalf uur in een grot gelopen. Prachtig om de steenformaties te zien en de verschillende micro-organismen.

Na de lunch zijn we naar de stad Madalena gelopen. Dit was een wandeling van zo'n 8 kilometer langs mooie velden en typische huisjes. Het heerlijke weer en lekkere zonnetje maakten de wandeling nog aangenamer.

azoren220170809a

In Madalena wilden we goed afkoelen, dus zijn er flinke ijsen gekocht. (IJsen, want ijsjes dekt de lading niet ;) ).
Deelnemer Thomas heeft nieuwe wandelschoenen kunnen kopen, aangezien een zool van zijn oude schoenen was losgelaten.

Na een terrasje zijn we met de bus terug naar het hostel gegaan. Lekker douchen, wat kleding wassen en tassen goed inpakken. Morgen gaan we vroeg op om de berg Pico te trotseren!

azoren220170810a

Dag 7

Vanochtend werden de vrouwen goed wakker gemaakt door een super enthousiaste en wakkere Karen. "GOEDEMORGEN ALLEMAAL, WAKKER WORDEN!" Het heeft mogelijk gewerkt, want 45 minuten later stond iedereen bepakt en bezakt buiten om naar de boot te lopen. De boot heeft ons via Terceira, Graciosa, Sao Jorge naar Pico gebracht. Maar nu gaan we te snel, want dit duurde in totaal bijna twaalf uur!

Op de boot begonnen we met een lekker ontbijt van vers gebakken broodjes van de bakker. De een ging vervolgens verder slapen, de ander ging een spelletje spelen en weer een ander zat lekker buiten op het dek te genieten van de mooie, blauwe zee en lucht.Ook de lunch was lekker, want dit waren diverse lekkernijen van dezelfde bakker. Na de lunch was het tijd voor een pubquiz. 85 vragen en acht rondes verder waren de winnaars bekend: team Jelle, Karen en Lauren hadden met 67 punten gewonnen!

Nog een verrassing, want bij de bakker waren Azoriaanse ananas gebakjes gekocht. Heerlijk! Op het dek was het nog steeds erg lekker. Wel goed insmeren, want de zon deed ook goed haar best. "Kijk, dolfijnen!" is er zelfs geroepen. We hebben dus een goede tocht gehad.

Het hostel op het eiland Pico is prachtig! Een oud klooster met een nog mooier uitzicht. Aan de voorkant kunnen we de kustlijn van het eiland Sao Jorge zien. En aan de achterkant kijken we uit op de machtige berg Pico. Deze staat voor overmorgen op het programma om te trotseren. Maar eerst morgen nog!

Dag 6

Na alle adrenaline van gisteren hadden we het vandaag iets rustiger. Iedereen kon zelf beslissen wat hij of zij wilde doen. Een vijftal deelnemers besloot om lekker naar het strand te gaan. Lekker chillen, veel gezelligheid en natuurlijk die fijne zon!

De andere groep ging met de bus naar een theeplantage. Wisten jullie dat dit een van de weinige theeplantages is in heel Europa? Aangekomen kregen we een korte rondleiding door de fabriek waar de theebladeren worden geplukt en verwerkt tot lekkere thee. Aan het eind kregen we een kopje thee en we kunnen vertellen dat er daarna flink wat zakjes thee over de toonbank zijn gegaan!

De bus terug bleek een uitdaging te worden. Die reed namelijk een andere route en kwam helemaal niet langs de plantage. Oeps! Uiteindelijk kwam er een taxibusje om ons naar een grotere plaats te brengen waar we vervolgens een bus konden pakken. Maar in het taxibusje waren maar vijf zitplaatsen en we moesten de taxi delen met drie Duitse vrouwen. Nieuwe uitdaging! Dat werd twee keer rijden voor de taxichauffeur en wat mensen in de achterbak. Zo wordt een rustige activiteit toch nog een groot avontuur.

Terug in Ponta Delgada heeft iedereen nog voor een laatste keer genoten van de stad. Na de heerlijke pannenkoeken van koekenbakker Jelle, zijn een aantal nog naar het grote winkelcentrum gegaan en zijn de laatste ijsjes op dit eiland genuttigd.

Morgen gaan we een lange boottocht maken van bijna tien uur! Hopelijk is de zee lief voor ons en zijn de golven rustig.

Dag 5

Vandaag zijn we echte daredevils en waterratten geweest. Om 8.30 uur werden we namelijk opgehaald voor canyoning! Een aantal deelnemers had dit al verwacht, want voor de reis werden schoenmaten en lengte en gewicht gevraagd. Aangekomen bij de beginplek begonnen we aan het moeilijkste onderdeel: wetsuits aantrekken. Na wat hijsen en sjorren had iedereen z'n spullen aan en konden we aan het avontuur beginnen!

Het eerste stukje was een wandeling omhoog. Bij een mooie waterval is een groepsfoto gemaakt. Daar konden we alvast wennen aan het voor sommigen koude water. Op naar de eerste 'afdaling'! Dit was een sprong in het diepe, want de rots was vijf meter hoog. Er werd aangemoedigd, geapplaudisseerd en er was hier en daar een gilletje te horen. Maar een ding was zeker, we wilden meer!

De tweede sprong was iets lager, zo'n vier meter. Terwijl we aan het lopen waren naar de derde 'afdaling' werd er genoten van de mooie natuur. Na een kleine natuurglijbaan gingen we abseilend naar beneden! Weer een super gave ervaring. Een klein beetje eng voor sommigen, maar we waren in goede handen. Een stuk verderop was weer een hogere sprong van zo'n zes meter. Het aanmoedigen was voor een aantal geen overbodige luxe en er waren weer een aantal kreetjes bij de sprong.

De finale was een rots van acht meter! Ja, acht meter! Maar je wilt geen spijt krijgen van dingen die je niet hebt gedaan. Dus de sprong werd door bijna iedereen gemaakt. Wat een super prestatie is er neergezet!

Terug bij het hostel was het tijd voor een andere finale. In de woonkamer van het hostel hebben we de voetbaldames Europees kampioen zien worden. Wat een wedstrijd en wat een geweldige dames!

De rest van de middag was vrij te besteden. Na het avondeten is iedereen de stad in gegaan om weer te genieten van het festival. Onder het genot van een drankje op een terrasje hebben we een heerlijke avond gehad.

Dag 4

Vanochtend om 8 uur stonden we voor de deuren van de keuken om te genieten van het georganiseerde ontbijt van het hostel. Lekkere broodjes met verschillende soorten beleg en ook nog cereal!We hadden maar een half uur voor ontbijt en lunchpakketje klaarmaken, want we moesten snel naar de bus. Die bracht ons naar Furnas. Hier zijn twaalf mensen gaan wandelen naar de zwavelbronnen. En ze hebben een leuke, lange toeristische route genomen door naar rechts in plaats van links te gaan. Na een flink aantal meters klimmen hadden ze een prachtig uitzicht over waar ze naartoe wilden wandelen. Maar ook dit was erg mooi en iedereen heeft erg genoten van de tocht.

Terug beneden kwamen ze naar de botanische tuin met warm waterbronnen, waar de rest van de groep was. Een groot deel van de rest van de middag is doorgebracht in het lekkere warme water. En ook de mooie tuin is door een aantal bekeken.

Aan het eind van de middag ging de bus weer terug. We waren blij dat we aan het begin van de route waren ingestapt, want er was al snel geen zitplaats meer over. En na de wandeling was zitten toch wel erg fijn ;).

Terug in Ponta Delgada naar het hostel gelopen en zijn de douches weer goed gebruikt. Iedereen wilde graag het bruinige water van de warm waterbron afspoelen. En ook de zwemkleding is goed uitgespoeld.

Na het eten hebben de deelnemers een wit shirt aangetrokken en zijn naar het centrum gegaan. Hier is een festival bezig met het thema 'ocean white'. Er wordt lekker op een terrasje gezeten, muziek geluisterd enzovoort. Het zal vast gezellig laat worden.

Dag 3

Vanochtend werden de vrouwen bezocht door Zaza de kakkerlak (van Pluk van de Pettenflat). Heldin Karen heeft Zaza toch maar door de wc gespoeld.Vanochtend werden de vrouwen bezocht door Zaza de kakkerlak (van Pluk van de Pettenflat). Heldin Karen heeft Zaza toch maar door de wc gespoeld.

Al vroeg vertrokken we naar de bushalte. Vanaf daar gingen we naar het noordwesten van het eiland, naar Sete Cidades. Dit is bij een prachtig natuurgebied met een groen en blauw meer en een verlaten hotel. Daar aangekomen zijn we in twee groepen gesplitst. Een groep ging de uitdaging aan om een lange en pittige wandeling van 17 kilometer te maken in vijf uur tijd. Bedenk hierbij dat er ook een aantal hoogtemeters gemaakt moesten worden. De andere groep deed het iets rustiger aan en hoefde 'maar' 9 kilometer te lopen, na lunch te kopen in een klein winkeltje.

Beide groepen hebben een prachtige wandeling gehad met mooie uitzichten over het blauwe en groene meer. Dit werd nog mooier door de mysterieuze laaghangende bewolking. Helaas neemt dat vervolgens het uitzicht weg, maar trok het ook weer open.

De bus terug, die maar een keer per dag gaat, hebben we gelukkig allemaal gehaald. Een paar zijn boodschappen gaan doen na de bus en de rest is terug gelopen naar het hostel. Hier werd weer zeer dankbaar gebruik gemaakt van de douches en zijn de eerste wasjes gedaan.

Na het eten was er vrije tijd. Dit werd ingevuld door relaxen en gezelligheid met elkaar. Lekker buiten, want het is 's avonds heerlijk buiten!

Dag 2 - Hoe laat is het eigenlijk?

Gisteravond was het door de vertraging lekker laat geworden. Dus vandaag konden we uitslapen. Om 9.00 uur stond de wekker, maar iedereen was voor die tijd al wakker! Rustig tas inpakken, rustig ontbijten en vertrekken. 11.00 uur zouden we de bus hebben. We waren goed op tijd, maar geen bus. Vijftien minuten later, half uur later, maar geen bus. Uiteindelijk een uur later kwam de bus toch nog. Gelukkig maar, want het zou anders een uur lopen zijn.

Het eerste ontbijt deze vakantie

Aangekomen in Angra do Heroísmo, heeft staflid Jelle met Lauren, Lennart, Noet en Inge boodschappen gedaan, hebben Karen en Esther op alle tassen gepast en konden de rest van de deelnemers even in het stadje lopen.Ondertussen kwamen we erachter dat wij de Portugese tijd aanhielden in plaats van de Azorianse tijd, dus het was een uur vroeger! De bus was vanochtend dus wel op tijd. Oeps!

Na de lunch gingen we wandelen naar een uitkijkpunt, Monte Brasil. Een mooie heuvel om over de oceaan uit te kijken, de stad te zien en de mooie natuur te aanschouwen.
Eind van de middag de volgende bus naar de haven. Hier waren we heerlijk op tijd, net als bij de bus ;). Op een rotonde hebben we lekker in het zonnetje gezeten. Goed smeren, want de eerste mensen waren al verbrand. Op de rotonde hebben we ook gegeten en spelletjes gedaan. Er zullen vast niet veel mensen zijn die kunnen zeggen dat ze hebben gegeten op een rotonde ;).

De boot naar Sao Miguel vertrok helaas een uur later, maar we zijn gewend geraakt aan het Portugese uurtje. Op de boot lekker wat fris gedronken en een chipje erbij. En uiteraard zijn er weer veel spelletjes gespeeld. Een heerlijke avond!

Morgen is er weer een nieuwe dag op een nieuw eiland met nieuwe avonturen!

Azoren: here we come!

De eerste dag zit erop. De reis Azoren 2 is begonnen!

Onze reis begon op verschillende plekken in Nederland. Eén groep verzamelde op station Maastricht, één groep verzamelde op station Roosendaal en twee meiden gingen op eigen gelegenheid naar Zaventem Airport. Hier hadden we om 11.00 uur afgesproken. Op het vliegveld ging alles voorspoedig en rond 14.00 uur gingen we de lucht in. Een 2,5 uur later landden we op Lisabon Airport, waar we moesten overstappen. Helaas had de volgende vlucht vertraging, waardoor we drie uur op het vliegveld moesten overbruggen. Een mooi moment om de spelletjes uit de tassen te halen.

Ook de tweede vlucht ging goed en kwamen we rond 21.00 uur (lokale tijd) aan op het eiland Terceira. Hier werden we opgehaald door de lokale YMCA en konden we 's avonds genieten van noodles (in het vliegtuig kregen we helaas geen eten door onvoorziene omstandigheden). Daarna ons bedje opgezocht en lekker gaan slapen.