Dag 15

Na een nachtje goed gefeest te hebben in onze kerk(er), ging de wekker vanochtend om 7:30. Om 8:00 zaten we allemaal aan een heerlijk ontbijtje, bestaand uit restanten van de heerlijke Noorse lunch van gisteren. De tafel was in alle vroegte al gedekt door Flore en Beau, dus de rest hoefde alleen maar aan te schuiven. Heerlijk wakker worden.

IMG 20170817 WA0013

Na het verdelen van de algemene spullen over alle rugzakken hebben we de bus genomen naar het kleine vliegveld van Bodø. Na het inleveren van deodorant, flesjes drinken en het zakmes van Jesse aan de securitymedewerkers ging alles heel snel. Daarom hadden we genoeg tijd om nog even te chillen, alle parfumtesters uit de parfumerie te legen en de laatste souvenirtjes te kopen. Na een korte vlucht kwamen we aan in Oslo, waar we nog 2 uurtjes tijd hadden om nóg meer souvenirtjes te kopen en de telefoons op te laden.

IMG 20170817 WA0017

1,5 uur later landden we in Amsterdam, waarna we de bagage van de banden haalden, de algemene YMCA spullen verzamelden en afscheid namen van elkaar. We kunnen terugkijken op een supermooie en erg avontuurlijke reis, die ons voerde door prachtige landschappen, door snel stromende rivieren en over ruige gebergtes. En dat met een gezellige groep, waarmee we veel avonturen hebben beleefd...en overleefd!

IMG 20170817 WA0015

**And at the end of the day, your feet should be dirty, your hair messy and your eyes sparkling**

Dag 14

Vanochtend een hele vroege wekker omdat we om 7:00 de veerboot moesten hebben naae Bodø, de Lofoten achter ons latend. Dat de wekker erg vroeg ging was tijdens de 3 uur durende vaart prima te merken. Na het ontbijt gingen de oogjes dicht en haalden velen een aantal uurtjes slaap in.

Lapland20170816a

Iets na 10:00 kwamen we in Bodø aan, waar we in een klein half uurtje naar onze accomodatie liepen. We slapen in de kelder van een kerk. En niet zomaar een kelder! We hebben 4 slaapkamers, 2 tafeltennistafels, een pooltafel, tafelvoetbal, grote keuken, grote zitkamer...ongekende weelde tijdens deze reis!

Lapland20170816b Lapland20170816c

We werden hartelijk ontvangen door de KFUM (lokale YMCA). Samen met een aantal jongeren van het Ten Sing project hebben we een aantal kennismakingsspellen en energizers gedaan in het Nederlands/Engels en Noors. Vooral Dikkertje Dap viel goed in de smaak.

Lapland20170816d

Daarna was het tijd voor een heerlijke Noorse lunch, waar iedereen zich goed mengde met de lokale jeugd. Na de lunch hebben we verteld over elkaars activiteiten en werden we getracteerd op een aantal a cappella gezongen nummers. Indrukwekkend mooi! Na een groot applaus, het overhandigen van de YMCA Tulp en een groepsfoto zijn we naar het centrum van Bodø gelopen.

Lapland20170816e

Geen bijzonder mooie stad, maar wel een goede plek om nog de laatste souvenirs aan te schaffen. We hebben 's avonds gegeten in een pizzeria, waar iedereen een megapizza in no time verslond.

Lapland20170816f

Na een symbolisch cadeautje aan de deelnemers, zijn we teruggelopen naar onze kerk, waar we een zeer uitbundige en gezellige avond hebben gehad. Alweer de laatste in Noorwegen, morgen vliegen we weer huiswaarts. Meer daarover in onze laatste blog.

Dag 13

Ja!!! Eindelijk een dag die begint én eindigt met zon!

Vanochtend hoefden we geen vroege wekker te zetten. Toch stonden Jesse en Beau vroeg op om voor iedereen eitjes te bakken die erg goed smaakten! De anderen brandden door de zon de tent uit; een geheel nieuwe ervaring.

Lapland20170815a

Vervolgens wandelden we in een klein uurtje naar Å (uitgesproken als "ooh"), waar we onszelf na een lekkere snack in een enorme fluorgele, wind- en waterdichte overall hesen. Lekker warm ingepakt stapten we met alle deelnemers en stafflid Jörgen in de RIB-boot.

Lapland20170815c

De boot stopte op diverse plekken en de gids gaf uitleg over de omgeving aan de hand van diverse oude foto's van vroegere bewoners. We zagen spitse, statige bergtoppen, de gehele bergkam van de Lofoten en ervaarden het woelige golfpatroon van de tot de verbeelding sprekende Malström (Maalstroom). Ook  zagen we een aantal nieuwsgierige zeehonden en visarenden. Deze ervaring deed ons de regen en storm van de afgelopen dagen compleet vergeten. Tijdens deze boottocht waren de Lofoten op hun best en niemand vond het erg dat het kayakken door dit alternatief van zweven en botsen over de golven vervangen werd.

Lapland2010815d

Liftend gingen we in duo's terug van Å naar naar onze camping in Moskenes. Binnen het halfuur kwam iedereen al aan! Een waaier aan nationaliteiten gaven onze deelnemers een lift: Engels, Hongaars, Noors, Italiaans, Duits, Zweeds, Frans.

Lapland20170815e

De vrije tijd aan het eind van de nog steeds zonnige middag werd ingevuld door een rondje hardlopen, een rotswandeling of het spelen van een spelletje 'Saboteurs'.

Lapland20170815g Lapland20170815f

Na een laatste lekkere maaltijd, hebben we  onze laatste avond op de Lofoten gevuld met het spelen van ons favoriete vakantiespel bij een vuurtje: Weerwolven van Wakkerdam.

Lapland20170815h

Morgen gaat de wekker al om 5:00, zodat we de vroege veerboot halen naar Bodø, waar we onze laatste vakantiedag zullen doorbrengen.

Lofoten: je was mooi, ruig, adembenemend, nat, wild, winderig en majestieus. We will be back!

Dag 12: Van avontuur terug naar comfort

Lapland20170814a

Ondanks de storm vanochtend zijn we toch "geëvacueerd" uit Kirkefjorden. Uit de woeste golven zagen we precies volgens schema een klein bootje aankomen dat ons terug naar Reine bracht. Jörgen en Alessia regelden een lift naar de supermarkt voor boodschappen.

Lapland20170814c

David en alle deelnemers namen de bus terug naar de camping waar zij in de regen super snel alle tenten opzetten. Daar bleek dat campingbaas Harry goed op onze achtergelaten spullen gepast had. De rest van de dag spendeerden we met heel veel potjes weerwolven, lekker lang en warm douchen, mooie gesprekken voeren in het hutje en scheerlijnen strak gespannen houden tegen de harde wind.

Lapland20170814f

De voorspellingen voor onze laatste dag op de Lofoten zijn iets beter dan de voorgaande stormachtige dagen, en we hebben deze reis geleerd dat het weerbericht met alle winden mee waait. Afhankelijk daarvan zal blijken wat we morgen, tijdens onze laatste dag hier op de Lofoten, kunnen doen.

Dag 11

" The word adventure has gotten overused. For me, when everything goes wrong – that's when adventure starts” -Yvon Chouinard.J

Vandaag zijn de weersvoorspellingen eindelijk ietsje beter en besluiten we te beginnen aan onze 2 daagse wildkampeertocht naar Horseid Beach. De grote backpacks gaan weer mee, net als de tenten en het eten voor de komende 2 dagen.

Lapland20170813a

Onze tocht begint met een makkelijke, zonnige, wandeling langs de kust van Moskenes naar Reine. In Reine pakken we een klein, voor sommigen ietwat wankel, bootje over het Reinefjord naar het dorpje Kirkefjorden. Op de boot zijn de uitzichten geniaal en worden er mooie foto's gemaakt.

Lapland20170813b

Lapland20170813c Lapland20170813d

Eenmaal aangekomen in het dorpje steken we de bergpas over en wordt de wind al sterker. De omgeving waardoor we lopen is adembenemend mooi en het weer ruig. Eenmaal op het strandje aangekomen doen we een poging tot het opzetten van onze tenten.

Lapland20170813e Lapland20170813f

Ook begint het te regenen, nóg harder te waaien en vliegen de haringen en scheerlijnen om ons heen. We zijn bijna echt een paar tenten kwijt... en dit is het moment dat voor velen het avontuur écht begint. In dat zelfde weer pakken we de tenten weer, zo goed als het gaat, in en lopen sommigen nog even naar de zee. Nadat we allemaal goed gesnackt hadden lopen we in een storm terug. Ondanks een paar gljjpartijen komen we veilig aan in het dorpje Kirkefjorden. Daar gaan David en Jörgen op zoek naar een schuilplek voor ons terwijl de rest schuilt in "the ferry shack".

Lapland20170813g

David en Jörgen vinden een schuur bij 1 van de 2 aanwezigen in het dorp en daar mogen we koken en drogen. Terwijl er een zeer gewaardeerd bord pasta wordt gekookt, gaan Jesse en Flore op zoek naar een alternatieve slaapplek voor ons.

Lapland20170813h

Zij kloppen letterlijk op elk aanwezig gebouw en vinden uiteindelijk 2 vriendelijke Noren die hun stal willen uitlenen. Als ze terug komen met het bericht dat de natte tenten niet nog een keer opgezet hoeven te worden is de sfeer euforisch! De stal is te klein voor iedereen dus de staff slaapt in "the ferry shack". Een winderige, maar gelukkig droge, nacht volgt en inmiddels hebben we net met zn allen ontbeten in " the ferry shack" en wachten we nu op de boot. Kortom, een mooi wildkampeer avontuur dat totaal anders liep dan vooraf bedacht.

Lapland20170813i

Wat we verder gaan doen komt in de volgende blog.

Dag 10

..en we hebben geweten dat het kan spoken op de Lofoten! Heel harde wind en veel, heel veel regen in de nacht. Gelukkig hielden de tenten stand en de spullen droog, op wat natte voortentjes na.

Lapland20170812a

Ivm het slechte weer hebben we een extra dag op de camping doorgebracht. In de middag begon de zon zowaar af en toe te schijnen...uiteraard nog steeds met een regenbuitje tussendoor ;-) Gelukkig was er genoeg wind en zon om de meeste kleding en natte schoenen te drogen én om een aantal gave spellen te doen in de middag.

Lapland20170812b

Zo hebben we naast een aantal leuke energizers als Neighbours, Ninja en Dikkertje Dap, ook Levend Cluedo gespeeld, waar de gruwelijke moord op ons lieve staflid Alessia moest worden opgelost door de detectives. Gelukkig werd dader Jörgen binnen een krappe 2 uur ontmaskerd. Daarna heeft de staf een lekkere wrap maaltijd gekookt en hebben we nog een leuke spelletjesavond in ons hutje gehad. Even de laatste spullen drogen, onze energie opladen, voordat we morgen met onze 2-daagse tocht gaan beginnen met overnachting op een verlaten strand. Tenminste, als de weergoden zich houden aan de weersvoorspellingen...you never know!

Dag 9

In het water...zo zou je vandaag kunnen omschrijven. Ondanks dat de voorspellingen voor vandaag best redelijk waren, de ochtend heel goed zou zijn en de dag dan ook heel zonnig begon, bleek dat het weer hier op de Lofoten enorm wisselvallig is. Zo begon de dag met stralend blauwe lucht. De groep splitste zich in een klein groepje dat met Alessia en Jörgen een heel pittige wandeling ging maken op de Reinebringen en een groepje dat het meest westelijke dorpje van de Lofoten ging bezoeken, een dorpje met een wel heel korte naam Å.

Lapland20170811a

Waar de wandeling op de Reinebringen een van de mooiste uitzichten op Reine en de westelijke Lofoten zou moeten bieden, hebben we de wandeling helaas ca. 100m onder de top moeten afbreken vanwege enorme regenbuien. Het pad naar boven was erg steil en slippery wat de beklimiming lastig maakte. Na de regenbui zijn we dan ook als ware Tarzans in de jungle naar beneden gelopen en gegleden vasthoudend aan lange takken...helden waren het! Een actieve en avontuurlijke ervaring, maar helaas net  niet de top gehaald...

Lapland20170811b

De groep die naar Å ging heeft een mooie wandeling gemaakt (die ook in het water viel) en het Norwegian Fishing Village Museum bezocht. Hier kregen we een goede indruk van hoe het er aan toeging in het verleden, wat ook voor grote hilariteit zorgde, met name in het postkantoor waar de pruiken van de paspoppen op onze eigen hoofden werden gepast!

Lapland20170811c

Bij terugkomst hebben we een aantal tenten moeten verplaatsen, omdat ze aan het veranderen waren in zinkende boten in kleine meertjes...

Na een rijstmaaltijd regende het nog steeds en hebben we 's avonds een pubquiz gehouden in ons hutje (staf van de 2e reis naar de Azoren: dank voor de vragen!), aangevuld met wat extra door Google vertaalde muziekale fragmenten.

Rond 23:00 was het bedtijd en was het afwachten wat het weer zou doen die nacht en de volgende ochtend...

Dag 8

Ook vanochtend ging de wekker niet heel vroeg. Het zonnetje scheen, de lucht was blauw...deelnemers kom maar gauw!
Het was de bedoeling dat we om 8:30 aan het ontbijt zouden zitten, maar ondanks een veelbelovende start, was de chillmodus van de dag ervoor nog niet helemaal verdwenen.  Wellicht ook omdat een aantal mensen de kou getrotseerd hebben en buiten bij het kampvuur geslapen hebben.

Lapland20170810b  Lapland20170810c

Gelukkig haalden we de, wederom heel drukke en volle bus die ons via alweer een prachtige route in 3 uur naar onze volgende, en voorlaatste bestemming brengt, Moskenes.

Lapland20170810a

Aangekomen op de camping moesten we eerst een grumpy campingbaas overtuigen, die geen groepen wilde ontvangen. Na wat glimlachen en soft sales skills, was hij overtuigd dat wij een leuke gehoorzame groep zijn...we kregen er zelfs een huisje bij, met een houtgrill in het midden. Knus! Wel moesten we voor de eerste keer de tenten opzetten in een regenbui, maar door alle ervaring, ging dat supersnel!

Lapland20170810d Lapland20170810e

Na een middaggymnastiek-, en Nordic yogasessie van David, konden we lekker smikkelen van couscous. Daarna hebben een aantal mensen nog een korte wandeling gemaakt in de rotsen, wat prachtige plaatjes opleverde.

Lapland20170810f

Na een mooi groepsgesprek in ons hutje, gingen om 23:00 de oogjes dicht.

Lapland20170810g

Afhankelijk van het weer gaan we de komende dagen nog een meerdaagse wandeltocht maken, kayakken in het fjord en vooral gaan genieten van de prachtige omgeving!

Tot slot nog een crazy 31 gedichtje van een groepje deelnemers over Svolvaer:

De zee in Svolvaer,
hoor je haar?
De lokroep van de Lofoten tot diep in je hart,
Klinkt als een sirene, heel apart.
Kom en laat je verslinden,
en leer hoe je een tent aan je backpack moet binden.

Tot morgen!

Dag 7

Een dag in Svolvaer, de hoofdstad van de Lofoten

Lapland20170809a

Wat is uitslapen toch heerlijk!! Na een aantal dagen heel erg op tijd opstaan genieten we vandaag van een relax ochtendje. Dit hield in: latere (of geen) wekkers, een lange warme douche, met z'n allen in de zon ontbijten en zelfs een rondje hardlopen!

Lapland20170809b

Na deze top ochtend zijn we Svolvaer ingewandeld waar deelnemers eerst 1,5uur vrije tijd kregen om koffie te drinken, kaartjes naar huis te sturen en patches voor op de backpacks en souvenirtjes te scoren.

Lapland20170809c

Ondertussen zette de staff het "Crazy 31" spel in elkaar. Deze 31 geweldige gekke opdrachten speelden we na de lunch in 3 teams. Denk hierbij  aan opdrachten als: doe een stokvis na, maak een beatles foto, superman in de supermarkt, doe live verslag bij een situatie op straat en imiteer de staff.

Lapland20170809d

Na het koken van een lekkere pastamaaltijd was het tijd voor de prijsuitreiking van Crazy 31. Alle bewijzen (foto's, filmpjes, acts en voorwerpen) werden vakkundig aan elkaar gepraat door David & Jörgen en gingen vervolgens langs de jury, Alessia. Team Mix won uiteindelijk de gedroogde stokvis met bakboter!

Lapland20170809e

De opdracht waarbij de staff geïmiteerd werd draaide de laatste tussenstand helemaal om en zorgde voor een enorme lachbui!

We sloten deze fijne dag af bij een kampvuurtje.

Morgen (vandaag inmiddels) reizen we verder naar Reine/ Moskenes, op de Zuidelijke Lofoten.

Dag 6

Dit wordt een heel principiële blog, in principe. De afgelopen dagen bleken er in principe namelijk heel veel principes te bestaan in onze groep. Een aantal voorbeelden:

In principe snurkt David niet...
In principe weet iedereen hoe brander werkt...
In principe proberen we altijd op tijd te vertrekken...
In principe is rijstepap best lekker...
In principe zou je vanuit de bus hele mooie uitzichten kunnen zien (mits je niet ligt te slapen)...
In principe kunnen muggen er niks aan doen dat ze mug zijn...
In principe kun je best elke dag met hardkeks ontbijten...
In principe zijn Gunnar & Stork hele goede lokale vervangers van Fred & Ed...
In principe zijn kaas, zout, peper, bouillonblokjes, thee en chocolade met (gelekte) olijfolie ook lekker...
In principe is een balpen net zoveel waard als een boekje van de Lofoten, 4 Noorse vlaggen, een chocoladereep en 4 schoenzolen...
In principe regent het altijd in Lapland...
In principe klopt het weerbericht altijd...
In principe heeft een baard maar 1 kleur...
In principe is Alessia sweet sixteen...
In principe vindt Alessia alles vet...
Uit principe wordt de burgemeester van Wakkerdam altijd opgegeten door Weerwolven...
In principe is het stil in de tenten na 23:00...
In principe is het moeilijk om bescheiden te blijven...
In principe kun je in de zomer best een sneeuwballengevecht houden...
In principe kun je prima een dagwandeling op Teva sandelen doen...
In principe zijn bruine leren Teva's met sokken hippe mode in Lapland...
In principe zijn we met een heel volwassen groep op pad...

In principe zouden we nog heel lang door kunnen principiëren, maar een dagverslag is ook wel fijn...

Vanochtend ging de wekker alweer heel vroeg, zodat we om 8:15 de bus konden nemen naar Narvik, een havenstad in Noorwegen. Om met een groep van 14 mensen een plek te claimen in deze bus, moest eerst afgerekend worden met een even grote groep bejaarden. Einduitslag: 1 inning, 14 bejaarden out.

Norge / Noorwegen!
Prachtige uitzichten onderweg naar Narvik

Na een prachtige rit kwamen we in Narvik aan, waar we boodschappen hebben gedaan voor de komende dagen. Daarna hebben de deelnemers in 3 groepen een ruilspel gespeeld. Elk groepje ging met 1 pen op pad en ruilden het vervolgens voor chocoladerepen, schoenzolen, Noorse vlaggetjes, snoepjes en een fotoboek over de Lofoten. Dat belooft wat voor de rest van de reis.

Groep in Narvik (N.). Waar gaan we volgend jaar naartoe?
Enthousiasme na het ruilspel

Terwijl Jörgen in de zon lag te chillen (250 km boven de poolcirkel was het ruim 20 graden bij een blauwe lucht), hebben David en Alessia zich verdiept in de veldslag om Narvik in WO II.

Lunchen

Na de lunch in het park namen we om 15:30 de bus naar Svolvaer, de hoofdstad van de Lofotwn, waar we 's avonds rond 20:00 aankomen en 2 nachten zullen verblijven. Deze busrit behoort tot 1 van de mooiste van Europa, dus hopelijk lukt het iedereen om bij te slapen èn te genieten van het uitzicht!

Noe'st kloar...in principe...!

Busrit van Narvik naar Svolvaer, Lofoten

Eerste zicht op de Lofoten!

3 daagse hike in en rond Abisko N.P.

Dag 1

Een relaxte start om 10:15. Alle spullen ingepakt, bepaald wat er mee genomen zou worden op de 3daagse hike, en wat achtergelaten zou worden in Abisko Mountain Station. Ook een laatste keer gedouched en voor de eerste keer havermout of rijstepap met gedroogd fruit en noten ontbeten. Grote backpacks waar niet alleen persoonlijke spullen maar ook tenten, branders en ontbijt, lunch, tussendoortjes avondeten voor 2 dagen in moest.

Start van de hike

Bij de poort van de Kungsleden nog een groepsfoto en toen konden we echt van start! We liepen over rotsachtige paadjes, kilometers planken en 3 indrukwekkende ijzeren hangbruggen.
Lunchen deden we in de zon met hartkeks met jam, chocopasta of appelstroop met uitzicht op het stuk Lapland wat we net ontdekt hadden.

Onderweg. Gelukkig lagen er planken
Uitzicht onderweg, met een deel van de groep. Bijna aangekomen bij de Abiskojaure hut

De Kungsleden bracht ons verder naar de eerste hut: Abiskojaure. Hier hebben we gekampeerd. Er was een sauna en een mooi meer. Ook hebben we 's avonds wat Teambuilding gedaan om de groep wat hechter te krijgen. Het toilet was een apart gebouwtje met een wc look a like met amoniak  geur, gelukkig konden we hier enigszins aan wennen.

Teambuilding spel

Dag 2

Vroeg in de ochtend wilden we beginnen aan deze pittige wandeldag. Vanaf Abiskojaure wilden we een bergkam over naar de meren bij Kasavagge. Eerst ging het smalle pad omhoog door een jungle vol bloemen. Later kwamen we een kudde rendieren tegen in het toendralandschap.

Onderweg naar de tweede hut

Ook hier waren pittige klimmetjes en meerdere mensen hielpen elkaar . Op de top was het tijd voor een welverdiende snickers en een groepsselfie. Na een korte "naar benenden wandelen workshop" was het een mooie tocht over steenveldjes, moerassige gebiedjes en een enkel sneeuwveldje naar beneden.

Lunch tijdens de hike op dag 2

Toen Alessia riep "ik zie de hut!" kwamen er spontaan 11 glimlachen tevoorschijn. Toch moest er vlak voor de hut nog 1 uitdaging genomen worden: een rivier oversteek! Vlak voor de hut loopt een rivier van zo'n 80m breed met smeltwater. Met waterschoenen aan, de heupband van de backpacks los en wat extra wandelstokken hier en daar gingen we rustig maar steady deze uitdaging aan. De beloning, wildkamperen op een geweldige plek, was geniaal! Helaas werd het koken verstoord door een buitje. Onder het grote zeil hebben we uiteindelijk met z'n allen knus gegeten. Het weer en de moeheid zorgde voor een lange en goede nacht.

Genieten van het uitzicht

Dag 3

Uitgeslapen gezichten, ietwat natte tenten, een hartkek ontbijt en een vroege start, zo begon de derde en laatste dag van deze 3 daagse hike. Vandaag kregen we heel wat moeras, modder en kleine rivier oversteekjes voor onze kiezen.

Veel riviertjes oversteken
Genieten!

We hielpen elkaar geweldig en de sfeer zat er goed in. De zon scheen volop, een enkele natte voet of een hele wandeling op teva's en geniale uitzichten. Voor de staff was het flink de weg zoeken, wat een enkele keer resulteerde in een misstap.

Elkaar helpen
De staf!

Rond 16:00 waren we terug in Abisko en daar wachtte een normale wc en welverdiende warme douche op ons. Ook werd er dankbaar een bezoek gebracht aan het kleine winkeltje voor frisdrank en snoepjes. CousCous for dinner en vermoeide maar blije gezichten. Vanavond sluiten we af met chocomelk met marshmellows bij een kampvuurtje.

Kampvuurtje met chocomelk en marshmallows

Dag 2 - Groetjes uit Zweeds Lapland

Vandaag begonnen we de dag zoals hij gisteren eindigde...in de trein naar Abisko Turiststation, waar we vannacht de kans hadden om wat slaapuurtjes te kunnen inhalen. Voor de meeste deelnemers is dit ook gelukt. Om 8:30 zaten we aan het ontbijtbuffet in de 'man cave', waar we met 14 mensen prima inpasten...als we ook de 2e verdieping gebruikten.

Ontbijten met 14 in één coupé

Daarna hebben we in onze wagon verder kennisgemaakt met elkaar door alle ramen in de gang vol te plakken met Post Its waarop iedereen een aantal bijzonderheden over zichzelf kon schrijven. Vervolgens mochten we die plaatsen bij een persoon. Hilareit alom, maar ook tof om elkaar zo beter te leren kennen. Extra grappig omdat er in ons smalle gangetje steeds mensen langs wilde en de hele groep dan als een soort spiderman tegen de muur moet staan.

Briefjesspel in de trein

Na een paar uur door een prachtige omgeving getreind te hebben kwamen we om 14:30 aan in Abisko Turiststation en zat onze lange treinreis er alweer op. Voor velen een heel toffe en bijzondere ervaring, die stiekem nog wel wat langer had mogen duren.

Landschap onderweg

Het opzetten van de tenten op de camping van Abisko Turiststation ging soepel en snel. Toen de werking van de branders na een tijdje ook duidelijk was, kon de eerste echte maaltijd in Lapland gegeten worden!

Gearriveerd!
Tentjes opgezet

Alessia heeft zich ontfermd over het menu  voor de komende dagen en daarmee ook over de ingrediënten en wat er wel/niet meegaat op onze meerdaagse trekking de komende dagen. Toen al het eten uitgestald was, hadden we makkelijk een supermarkt kunnen openen!

Alessia's campingwinkeltje
Eerste keer koken

Na een gesprek met lokale gidsen is de route voor de komende dagen uitgezocht en beginnen we morgenvroeg aan onze tocht, waar we 2 nachten in de prachtige natuur van Lapland gaan kamperen, de bergen in en rivieren oversteken. Spannend, maar vooral heel gaaf! Tijdens deze tocht hebben we geen mobiel bereik, dus dat wordt afzien...of is het juist heel relaxed?

Vanavond maken we de snackpacks nog klaar voor de komende dagen en maken we nog een korte wandeling langs een canyon en het meer naast de camping.

Tot...over een paar dagen!

Genieten van het uitzicht
Prachtige zonsondergang tijdens de avondwandeling langs de canyon

Dag 1 - Donderdag 3 augustus

Piep piep piep...bij de stafleden en de meeste deelnemers ging rond 5:00 vanochtend de wekker. Bij anderen zelfs nog eerder! Niet echt een tijd waarop je normaliter blij je bed uitkomt. Maar wél als je je realiseert dat je vandaag naar Zweeds Lapland gaat!

Om 7:30 hadden we afgesproken op Schiphol en gelukkig was iedereen op tijd. Omdat we de eerste paar dagen gaan rondtrekken in Zweeds Lapland, waar geen supermarkten en geen mobiel netwerk zijn (afkicken!), hebben we in Nederland al ruime inkopen gedaan voor de maaltijden tijdens de eerste 6 dagen. En dat moet natuurlijk allemaal meegenomen worden in onze backpacks. En daarbij komen nog 5 tenten, 3 benzinebranders en een aantal pannen en andere handige kampeerdingetjes. Kortom, het leek vooraf een hele uitdaging om alles mee te krijgen. Maar gelukkig ging alles heel soepel en waren alle spullen binnen no-time verdeeld over alle rugzakken. Inchecken en security verliepen voorspoedig, zodat we nog een uurtje vrije tijd hadden op Schiphol. Handig om een dutje te doen, je gsm op te laden of nog een koffietje te drinken.

Spullen inpakken op Schiphol

Gelukt en ready to go

In het vliegtuig zaten we allemaal bij elkaar en zonder vertraging kwamen we aan in Stockholm. De bagage gelukkig ook! Na bustickets en benzine gekocht te hebben, gingen we met de bus naar Stockholm. Daar hebben we nog een tijdje het oude centrum bezichtigd, zijn we gezegend in de kerk (terwijl Jörgen op de tassen paste), de laatste inkopen gedaan en stokbrood met aardappelsalade gegeten.

Vensterbanklunch in Stockholm
Wandeling in Stockholm

Om 20:00 gingen we aan boord van de nachttrein die in 18 uur (!!) van Stockholm naar Abisko gaat. Daar slapen we in knusse cabinettes met 6 bunkbeds en hebben we genoeg tijd om elkaar verder te leren kennen, spelletjes te spelen, van de omgeving te genieten, de backpacks opnieuw in te pakken...ow ja, en om te slapen! Maar eerst...apenkooien!!

Na aankomst in Abisko begint ons grote Laplandavontuur. Maar daarover meer in de volgende blog!

Groepselfie voor de nachttrein
Apenkooien in de girls room