Reisblog IJsland

Dag 1

Vandaag was het dan eindelijk zo ver: de wekker stond vroeg om op weg te gaan naar het veelbelovende IJsland. Bepakt en bezakt stond iedereen vroeg klaar bij station Venlo, om de trein te pakken naar Düsseldorf. Vanaf Düsseldorf vertrok ons vliegtuig naar Reykjavik. Voor deelneemster Amber was dit extra spannend, want het was de eerste keer dat ze in een vliegtuig zat.

Verzamelen op station Venlo

Daar gaan ze!

Maar dat was niet het enige speciale. In het vliegtuig werd omgeroepen dat er medische hulp gewenst was omdat er een man niet helemaal lekker werd. Gelukkig studeert deelneemster Michelle verpleegkunde, dus zij sprong meteen op en bood attent haar hulp aan. Gelukkig is alles goed gekomen!

Gearriveerd!

Toen we in IJsland aankwamen, scheen er een heerlijk zonnetje! Wat een aangename verrassing, zeg! Een deel van de groep maakte daar mooi gebruik van door spelletjes te gaan spelen in het park, terwijl de rest boodschappen ging doen. Het park was ook de beste plek om de eerste avondmaaltijd te gaan maken, macaroni!

Koken en eten in het park

Op het moment van schrijven zitten we in de bus naar Selfoss, ongeveer een uur van Reykjavik. Het blijft nog lekker lang licht, waardoor we de tenten in het licht kunnen opzetten. Daarna gauw slapen, want na deze lange reisdag zal iedereen wel moe zijn!

Dag 2

Na een nacht lekker geslapen te hebben, werden we vroeg gewekt door een groep Aziatische medekampeerders die nogal luidruchtig was. Gelukkig stond onze wekker ook vroeg om de bus te pakken naar Skogar. De mannentent met Skip, Jeffrey en Kevin vloog als eerste uit de startblokken. Zij hadden als eerste de tenten opgeruimd en waren klaar om te gaan. Toch wel knap, aangezien ze de avond ervoor nog het langst stonden te stuntelen.

Het is vandaag wat minder weer, het begon al vroeg op de dag te regenen en dat bleef helaas ook zo. In de comfortabele bus hadden we daar gelukkig geen last van. Vanuit de bus waren er mooie gebergtes, rookpluimen van de vulkanen en andere bijzonderheden te zien.

Prachtige uitzichten onderweg!

Aan het eind van de reis zagen we een enorme waterval... De waterval waar wij met onze tenten heel idyllisch naast slapen vanavond!

Maar voor die tijd hebben we een mooie wandeling gemaakt, die begon bij de waterval. Hier werden de eerste foto's geschoten, het liefst zo dichtbij mogelijk... met een half nat pak als gevolg. Daarna liepen we langs de waterval omhoog om nog even flink door te stappen langs de wilde rivier met tal van watervallen en adembenemende groene gebergtes.

Tijd om zelf in actie te komen!

Regenachtige, maar prachtige wandeling

Eenmaal terug bij de camping kookte de staf een heerlijke Marokkaanse couscous met talloze groenten uit allerlei continenten. En ook de plaatselijke vleessoorten mochten niet ontbreken. Jeffrey vroeg zich dan ook oprecht af waar alle ingrediënten uit het gerecht vandaan kwamen.

De dag werd vervolgens afgesloten bij de bistro met warme chocomelk, goede gesprekken en een leuk spelletje.

Dag 3

Dag drie alweer, die begint met een ochtend lekker uitslapen. Nadat iedereen uitgeslapen was, werd er gezamenlijk IJslandse Skyr ontbeten om vervolgens de tent weer in te pakken. Hierna was het tijd voor het doorknijpspel van Eline, waar iedere reactie op de proef werd gesteld. Aansluitend was er ook nog tijd voor het befaamde ballenspel, wat steeds chaotischer werd doordat er steeds meer ballen in het spel komen.

Eind van de ochtend stappen we de bus in naar Skaftafell, met een tussenstop bij het zwarte strand genaamd Vik. Ook worden hier de boodschappen voor de komende dagen ingeslagen. Vanavond wordt er lekker Mexicaanse wraps gegeten en daarna is het tijd voor het hoogtepunt van de dag, de avondwandeling!

We gaan als eerste op weg naar wederom een prachtige waterval. En met elke stap die we zetten wordt het weer beter. Dat wist Beau natuurlijk al lang, want zij had al voorspeld dat het 15 graden en zonnig zou worden, zoals ze hier in een vlog vertelt. Tijdens de avondwandeling kon er dus lekker in t-shirt doorgestapt worden.

Tijdens het wandelen zagen we vergezichten met prachtige ijsvlaktes op de bergtoppen, en halverwege hadden we van grote hoogte uitzicht op een meer vol ijsschotsen. Het IJslandgevoel is dus helemaal aan!

Oant moarn, oftewel... tot morgen!

Op weg voor de avondwandeling... in t-shirt!

Dag 4

Vandaag worden we wakker met een heerlijk zonnetje op de tent. Wie had gedacht dat we zelfs in IJsland de tent uit zouden branden. De zon op de tent en bergen op de achtergrond met gletsjers levert weer idyllische plaatjes op. Deze mooie gletjers gaan wij vandaag bewandelen!
ijsland20180723a

Om de gigantische ijsplaten te kunnen bewandelen worden we voorzien van een speciale uitrusting met een pikhouweel, ijzeren crampons voor onder de schoenen en een helm.
ijsland20180723b

ijsland20180723c

Met deze uitrusting en een enthousiaste begeleider gaan we de 700 jaar oude gletsjer op. Wat een fenomenaal uitzicht hadden we op de gletsjer zeg. De mix van wit, blauw en zwart/grijze natuur is bewonderenswaardig. Ondertussen waren er ook allerlei vogels te zien die de aandacht trokken van Ruth.
ijsland20180723e

Eenmaal terug op de camping was het tijd voor uitgebreide lunch. Chefkok Michelle was ijverig in de weer om iedereen van pannenkoeken te voorzien, terwijl Jens een lekkere tomatensoep op tafel bracht.

Eind van de middag gingen we naar het ijsmeer. Het meer lag vol met ijsschotsen, soms leek het zelfs alsof de ijsschotsen licht gaven zo’n lichtblauwe kleur kwam er vanaf. Langzaam dreven de ijsschotsen af naar de zee, waardoor er verassend genoeg ijsschotsen in de zee te aanschouwen waren.
ijsland20180723d

In de avond stond een tonijn pasta op het menu. En vervolgens werd de avond nog even leuk afgesloten met het spelletje regenwormen dat Marjolein als mini reisspel had meegenomen.

Dag 5

Vandaag staat in het teken van reizen. Maar niet zomaar een reis, nee... we verlaten voor het eerst de zuidkust om naar het centraal gelegen paradIJsland te vertrekken. De nieuwe bestemming: Landmannalaugar.

Onderweg konen wij tot de conclusie wat voor onwIJsland dit wel niet is. Met de bus trotseren we meerdere rivieren en kilometer smalle bergpaden.
ijsland20180724a

Ook maakten we onderweg een stop van een uur om een wandeling te maken naar een onwijs mooie waterval. Wat is het toch een n’IJsland. In de bus werd voor het eerst deze reis hartkeks genuttigd met Fred&Ed en smeerkaas.

Ijsland20180723c

Binnen de kortste keren stonden de tenten weer, waardoor er voor het avondeten nog tijd was voor een mooie wandeling.

Ijsland20180723b

Na het avondeten is het snel bedtijd, want morgen gaan we de hele dag de wonderschone wereld van Landmannalaugar ontdekken.

Dag 6

Om 7 uur s’ochtends beginnen we aan de dagwandeling. De hele dag zullen we gaan hiken door de kleurrijke bergen van Landmannalaugar.

Ijsland20180724c

Na een snelle snack begonnen we aan de eerste klim om vervolgens op de top van de eerste berg te ontbijten. Onderweg kwamen we langs de hot pots, werden we vastgelegd door een langsvliegende drone en zagen we de hoogtemeters stijgen.

De bergen in dit gebied bieden een waar kleurenpalet, met blauwe, rood, turquoise, goud, groen en pimpelaars gesteente. Michelle was hier zo van onder de indruk dat ze nog weleens over haar eigen voeten struikelde.

Ijsland20180724b

Hoe hoger we kwamen, des te meer sneeuwvlaktes we tegenkwamen. Zo ook toen we op een enorm steil stuk hoog op de berg stonden en we de sneeuwvlakte wel over moesten om de weg te kunnen vervolgen.

Ijsland20180724d

De hele trip nam Skip het voortouw en liep vooraan op zoek naar de blauwe paaltjes die langs ons langs de 15 kilometer lange route leidden. Ondertussen waren Michelle en Marjolein druk bezig met het ophalen van de liedjes uit hun kindertijd.

De sneeuw leverde heel veel leuke momenten op, zo werd er groot ‘YMCA’ geschreven in de sneeuw en probeerden Jeffrey en Skip Laurens te raken met sneeuwballen.

Nadat we de top bereikt hadden, werd de afdaling ingezet. Dit was voor een aantal afdalers nogal lastig omdat het relatief steil was. Toch lukte het iedereen om sneller dan verwacht bij het kampeerterrein terug te komen. Hier zijn wij dan ook hartstikke trots op. In het bijzonder Evelien, die ondanks de fysieke mankementen goed gehumeurd door bleef zetten.

Ijsland20180724a

Gelukkig waren we net op tijd terug aangezien het kort na aankomst volle bak ging regenen. In de avond werden er nog wat gezelschapsspelletjes gespeeld.

Dag 7

Vandaag kon er lekker uitgeslapen worden op de rustdag. Het was optioneel om in de ochtend paard te gaan rijden, en dat waren de meeste wel van gecharmeerd.

Om 10 uur vertrok de eerste groep om een uur lang paard te rijden. Voor bijna iedereen was dit de eerste keer (sinds tijden) dat ze op een paard zaten. Dat was dan natuurlijk wel heel spannend. Met de paarden maakten we een mooie wandeling door de natuur. Ondertussen stoken we verschillende riviertjes over, en er werd zelfs een tijd met de paarden vol tegen de stroom ingelopen. Echt heel spectaculair! Jeffrey had wel een heel eigenwijs paard, die kom blijkbaar geen Nederlands en reageerde dan ook niet op de “ga in lijn... ga in lijn loop” pogingen

Ijsland20180725b

Eveline heeft al meer paardrijd ervaring en mocht daardoor zelfs op een gevorderd paard. En Kevin was de prins op het witte paard.

Bij terugkomst dook iedereen die wilde in de natuurlijke hot pools. Wat is het onwijs leuk om in de natuurlijk opgewarmde bron te chillen.

In de middag werden er lekker tosti’s gebakken. Nadat die opgepeuzeld waren was het tijd voor de spelletjes die Eline had uitgestippeld. Zo kreeg de groep de opdracht om het zijl waar ze op stonden om te draaien zonder er vanaf te stappen, dat ging verassend snel! Ook werd er blind een parcours afgelopen op basis van aanwijzingen van de anderen.

Ijsland20180725c

In de avond word er nog een spel gespeeld, namelijk: de moord op Sneeuwwitje. Iedereen kreeg daarvoor een rol toebedeeld. Om helemaal in de rol te komen werden er kledingstukken aangetrokken die bij de rol passen. Zo had Amber haar haren gevlecht, een hoofddoekje om en een schotje voor om In te leven in de rol van Grietje. Het doel van het spel is om te achterhalen wie de moord gepleegd heeft. En wat bleek nou, het was Kevin! Marjolein had als enige het antwoord helemaal goed! Knap hoor.

Ijsland20180725a

Dag 8

Deze morgen worden we wakker nadat het de hele nacht heeft zitten stormen. Met een hele hoop regen en wind heeft de tent aardig staan shaken. In de ochtend was het dan ook noodzakelijk om met minstens 6 personen de tenten op te vouwen anders was de kans groot dat de tent de berg op zou waaien.

Ijsland20180726b

Het is vandaag de reisdag, waarbij we van half 9 tot half 7 s’avonds in de bus zitten. Gelukkig stookte de buschauffeur de temperatuur goed op waardoor er lekker geslapen kon worden. En de ruige ondergrond zorgde ervoor dat iedereen voorzien is van een gratis massage, al was het wel een nogal ruige massage. Ondertussen had Amber alle tijd om haar leesboek uit te krijgen.

Ook speelde de buschauffeur die eerst amper Engels leek te kennen de laatste 5 minuten voor reisgids “aan de linker kant ziet u...”.

Bij aankomst werden de boodschappen gedaan door Jens, Eline, Kevin en Skip. Ondertussen chefte Michelle en Laurens het eten in elkaar en zette de rest van de groep de tenten op. Na het eten was het tijd voor een potje hartenjagen en Zweeds pesten.

Nu is het tijd om lekker te gaan slapen want morgen is het weer tijd voor een mooie wandeling!

Ijsland20180726a

Dag 9

Ja ja, toen was het alweer dag 9 en zijn we toch zeker over de helft. De tijd vliegt voorbij, er is natuurlijk ook zoveel wonderschoons te zien in IJsland.

Vandaag staat er een lange wandeling op het programma door de lavavelden naar een energie krachtcentrale genaamd Kraftla. Voordat we gaan lopen wordt er weer Skyr ontbeten. Het blijkt echter dat de Skyr er niet altijd hetzelfde uitziet, ditmaal leek het namelijk meer op geitenkaas dan op de lekkere stevige yoghurt die we gewend waren. Maar ach daar vinden we ook wel weer oplossingen voor!

Ijsland20180727c

In het gebied waar we nu zitten is het een stuk warmer, het is dan ook al vroeg op de dag warm genoeg om in korte broek en korte mouwen te gaan lopen. De zon brand hier namelijk lekker! En ondanks dat de temperatuurmeter 16 graden aangeeft, voelt het een stuk warmer aan.

Ijsland20180727b

We lopen vandaag dwars door de lavavelden. Overal om je heen is de vulkanische gesteente te aanschouwen die jaren geleden uit de vulkaan is gekomen. Ook zijn er aardscheuren te zien die de ongelofelijke kracht van een aardbeving weerspiegelt. En als kers op de taart komen komen we tijdens de wandeling ook maar een handje vol mensen tegen.

Ijsland20180727d

Het was een zware wandeling, de laatste kilometers werd er dan ook gelift om terug te komen naar te camping. Bij aankomst had iedereen een koude versnapering dan ook dubbel en dwars verdient. Morgen is het tijd voor rustdag die naar eigen wens ingevuld kan worden.

Ijsland20180727a

In de avond was er een prachtige zonsondergang te zien. Maar niet zomaar eentje, nee als je naar de ene kant keek dan zag je een prachtige zonsondergang en aan de andere kant zag je wonderbaarlijk genoeg twee regenbogen. En dat tegelijkertijd!

Ijsland20180727e

Dag 10

Vandaag kan er lekker uitgeslapen worden. Om half 10 werd iedereen pas aan het ontbijt verwacht. Als ontbijt staat er lekker roerbakei op het menu!

Deze chilldag mag iedereen lekker zelf weten wat hij of zij wil gaan doen. Zo gaan Ruth, Evelien, Jeffrey en Marjolein naar de bistro voor een hapje en een drankje en besluit Michelle om heel dapper alleen de vulkaan te beklimmen. De staf heeft zijn zinnen gezet op de Blue lagoon, om in het warme blauwe water lekker uit te rusten.

Ijsland20180728b

Ook worden er vandaag veel spelletjes gespeeld. In de avond was het tijd voor de spelletjes roulette. In drie groepjes kunnen er punten verzameld worden met 9 verschillende spelletjes en opdrachten, zoals pictionary. Team KitKat! heeft gewonnen. Ook was er een opdracht om zoveel mogelijk kledingstukken bij één groepsgenoot aan te krijgen. Zowel Evelien als Marjolein hadden maar liefst 16 kledingstukken wat zelfs in IJsland wel heel warm was.

Ijsland20180728dIjsland20180728e

Ook was het tijd voor een een potje Weerwolven waarbij Amber zich als een ware spelleider liet gelden en de burgermeester zich hard maakt om het dorp te beschermen.

Ijsland20180728cIjsland20180728a

Dag 11

De dag begint wederom met een heerlijk zonnetje waardoor de tent veranderde in een sauna. Vandaag trekken we weer verder naar Akureyri dat na Reykjavik de grootste stad van het land is.

Voordat we de locale bus nemen spelen we het slangelbalspel. Een tactisch en chaotisch spel wat leidde tot een hoop hilariteit en fanatisme. Vervolgens vertrokken we als bepakte schildpadden met een tas voor en achterop naar de bus.

IJsland20180730aIJsland20180730b

Het was nog een heel gehannes om alle backpacks, boodschappen, tenten en noem allemaal maar op, in de bus te krijgen. Maar ook dat is weer gelukt! Na zo’n anderhalf uur, met een grote witte mistwolk als uitzicht komen we aan in Akureyri. Ondertussen kon iedereen nadenken over zijn of haar gerecht voor masterchef IJsland wat zich vanavond zou afspelen.

Twee groepjes kregen het hoofdgerecht als opdracht en de andere groep ging ijverig in de weer met het dessert. Er kwamen heerlijke Mexicaanse Nacho’s, broodje hamburgers en een dessert met cake, fruit, slagroom en het geheime ingrediënt Oreo op tafel.

IJsland20180730c

Na het eten was het tijd voor moordenaartje, een klassiek knipoogspel waarbij het reactie- en renvermogen op de proef gesteld werd. Tot slot werd de avond afgesloten met goede gesprekken onder her genot van een kopje thee

Dag 12

In de ochtend staat het busspel op het programma, dat komt mooi uit want in Akureyri kun je gratis het openbaar vervoer gebruiken om de hele stad te zien. Er werden twee teams gevormd, en die teams werden vervolgens weer opgedeeld in groepjes A en B.

IJsland20180731b

Als groepje A de polsen aan elkaar vast zou laten maken met touw en gedurende het spel dit niet los zou maken dan zou alle punten verdubbeld worden. Skip, Ruth en Laurens gingen daarmee akkoord en lieten hun polsen vastmaken. Ook Michelle en Amber kozen voor de verdubbelaar.

IJsland20180731a

De punten konden verdient worden door selfies te maken bij populaire plaatsen in de stad. De B groepjes konden punten verdienen door in de stad foto’s te maken, waarmee iedereen die mee is op deze reis geïdentificeerd kan worden. Marjolein en Jeffrey hadden dat zo goed gedaan dat maar liefst 11 van de 12 foto’s goed geraden werden.
Na de lunch gaan we walvisspotten. Spannend... zullen we de koningen en koninginnen van de zee met eigen ogen te zien krijgen? Met bussen worden we naar de boot gebracht, die helemaal in het noorden van IJsland ligt. Op de boot krijgen we speciale rode pakken aan, helemaal klaar om de zee te trotseren.

IJsland20180731c

Een ware zeevisser klom omhoog om de walvissen goed te kunnen spotten. En al snel waren de walvissen te zien. Meerdere immense humpback walvissen zijn er te zien. De walvissen blijven een tijd boven en duiken dan weer naar beneden met een soepele vinslag om te gaan eten. De walvissen zijn super dichtbij de boot, wat natuurlijk mooie plaatjes oplevert. Sommige mensen waren zo onder de indruk van de walvissen dat ze er geel van werden. Hmmm, of zou dat dan toch komen door het dansen van de boot?

In de avond staat worden de Mexicaanse burritos bereidt. Ook werd de masterchef uitslag bekent gemaakt! Skip, Kevin en Amber waren de terechte winnaars, het dessert had namelijk onwijs goed gesmaakt!

IJsland20180731d

Vervolgens gaan we nog even het stadje in. Gezellig word er nog een drankje gedronken en een spelletje gespeeld bij een leuk ingerichte hostel!

Dag 13

De wekker gaat vandaag vroeg. De terugreis naar Reykjavik wordt ingezet. De tenten zijn weer in no time ingepakt. Het is een lange reis van zo’n 10 uur, dwars door het binnenland met een aantal stops.

IJsland20180801a

IJsland20180801b

Bij de eerste stop zien we mudpots, natuurlijke rookmachines en een berghuisje met een dak dat volgroeid is met gras. Bij de tweede stop zien we een van de hotspots van de golden circle, Godafoss. Dit is een enorme waterval waarbij een gigantische hoeveelheid water naar beneden komt zetten. Tot slot stoppen we bij Geysir, een geiser die eens in de zoveel tijd uitbarst. Dit zorgt ervoor dat het water meters hoog de lucht in wordt gespoten, erg indrukwekkend.

IJsland20180801d

IJsland20180801c

Begin van de avond komen we aan in de hoofdstad van het land en begeven we ons naar de plaatselijke YMCA. We slapen daar met zijn allen binnen bij een kinderopvang dat in het beheer is van de YMCA.
Ook kunnen we gebruik maken van een enorme keuken en kunnen we gezellig met zijn allen binnen aan tafel eten. Toch wel lekker nadat we de laatste weken in tenten hebben geslapen. De avond wordt afgesloten met een ronde weerwolven en daarna gaat iedereen weer lekker slapen.

IJsland20180801f

IJsland20180801e

Dag 14

Goedemorgen luitjes! Vandaag is alweer de laatste volle dag aangebroken die wij in IJsland gaan volmaken. Deze laatste dag gaan we Reykjavik ontdekken, met al haar pracht en praal.

IJsland20180802a

IJsland20180802b

Maar dit doen we natuurlijk niet zonder er een YMCA twist aan te geven. Nee nee, dit doen we met een scavengerhunt. Een spel met 45 opdrachten waarmee punten verdiend kunnen worden. Zo kon je bijvoorbeeld punten krijgen door toegezongen te worden door 5 vreemden, het uit de hoge hoed toveren van een dier of het mensen overtuigen dat je een bekende Nederlander bent. En jahoor, dat ging verbazingwekkend goed. Kevin was zelfs zo fanatiek dat hij zijn nagels roze heeft laten lakken en Michelle ging voor de extra 10 punten door een cakeje met slagroom in een keer in haar mond te doen. Maar dat deden ze gelukkig niet voor niks, want het team met Michelle, Evelien en Kevin heeft volkomen verdient de wedstrijd gewonnen!

Daarna was er tijd voor een lunch bij het meer, onder het genot van een stralend zonnetje. En kon vervolgens de tocht naar souvenirs en leuke terrasjes beginnen.

De laatste avond begint ook goed, met een uitleg van de plaatselijke YMCA. Iedereen stelde daarbij veel vragen over hoe het er hier aan toe gaat, erg leuk om te zien.

IJsland20180802c

Voor het avondeten werd de profi oven aangeslingerd door de Italiaanse pizzabakkers om de bambinis te voorzien van een heerlijke pizza. En de avond werd afgesloten met een gezellig laatste drankje! Vannacht om kwart voor drie worden we opgehaald om naar het vliegtuig te gaan. Een aantal diehards vinden het daarom beter om lekker wakker te blijven. Voor alle lezers, tot morgen! We komen weer naar een koude kikkerlandje (ohneee het zal wel warm zijn...)

IJsland20180802d

Dag 15

Vandaag zijn we weer thuisgekomen het tropische Nederland.