2018

Azoren

Wij hebben erg genoten van de adembenemende natuur van de Azoren. We hebben 4 eilanden bezocht, met allemaal hun eigen charme: Faial, Pico, Terceira en Sao Miguel. We begonnen op het rustigste eiland Faial, met overal prachtige bloeiende paarsblauwe hortensia’s. We hebben lekker veel gezwommen op verschillende plekken: een zwart zandstrand, het natuurzwembad tussen de rotsen bij badplaats Varadouro en op het strand bij Horta. In de havenstad Horta slenterden wij langs de haven en hebben ons verwonderd over de  hoeveelheid kunstzinnige schilderijen die daar worden geschilderd door de zeilers die hier aankomen. Verder mocht een wandeling rondom de Caldeira natuurlijk ook niet ontbreken, een sprookjesactig groen gebied rondom een vullkaankrater.

Vanuit Faial maakten we een dagtocht naar het nabijgelegen Pico, waar de helft van de groep de lavagrotten heeft bekeken en de andere helft de uitdaging aanging om de berg Pico te beklimmen. Een pittige tocht die een dag duurt, maar waar we na uren klimmen beloond werden met een fantastisch uitzicht vanaf de top van de vulkaan boven het wolkendek. We zagen hierbij een aantal andere eilanden liggen en zelfs een vliegtuig op ooghoogte voorbij vliegen. Een stoere, ruige, mooie tocht, die voor veel een fysieke uitdaging was, maar tegelijkertijd ook een echt hoogtepunt van de reis.

We vervolgden onze reis met een relaxte dag op de boot naar Terceira, zo’n 10 uur varen, waarbij onderweg al enkele walvissen werden gespot. We zijn ook met een georganiseerde tour meegeweest, waar we helaas geen walvissen hebben gezien, maar wel enorme hoeveelheden dolfijnen. Het was erg bijzonder om deze speelse en intelligente dieren van zo dichtbij te kunnen zien en hebben veel geleerd over alle verschillende soorten die hier zijn. We verkennen natuurlijk ook het stadje Angra de Heroismo, die niet voor niets op de UNESCO werelderfgoedlijst staat. Bijzonder was ook het bezoek aan Algrar de Carvao, ook wel ‘de kathedraal’ genoemd. Erg indrukwekkend om binnenin een uitgebarsten vulkaan te staan, met allerlei kleuren en soorten gesteenten die zich daar hebben gevormd door de jaren heen. We vervolgen onze route naar Furnas de Enxofre, een geyzergebied waar de sterke zwaveldampen uit de grond stomen.

We eindigden onze reis op Sao Miquel, het drukste, grootste en meest toeristische eiland, waar we verbleven in de gezellige levendige hoofdstad met veel leuke cafetjes, winkeltjes, mooie gebouwen en gezellige haven. We ontspanden een dag in Parque Terra Nostra, een grote botanische tuin, waar je mooie wandelingen kunt maken langs de meest exotische soorten bloemen en planten. In het midden kun je heerlijk badderen in verschillende okergele warmwaterbaden. De wandeltocht rondom Sete Cidades was ook heel mooi, waarbij we bij elke bocht weer verrast werden met een ander uitzicht op het groene en blauwe meer.  Een ochtend canyoning was een van de sportieve hoogtepunten van de reis. Enkelen bezochten nog de ananasplantage, waarbij je het hele groeiproces van plant tot ananas kon zien. We sloten onze reis ontspannen af bij de warmwaterbaden van Ribeira Grande en ’s avonds heerlijk uit eten, poolen en cocktails. Proost! Op een fantastische reis.

Faeröer Eilanden

Van 6 augustus ’18 tot en met 20 augustus ’18 waren 10 YMCA-jongeren uit Nederland op bezoek op de Faeröer Eilanden en in Kopenhagen! Geen gekke combinatie gezien de meeste vluchten naar de Faeröer vanaf Kopenhagen vertrekken. Het was een bijzonder succesvolle reis, zeker voor natuuraanbidders. De Faeröer biedt namelijk de mogelijkheid om prachtige natuurwandelingen te maken. De bewoonde wereld voelt dan ook vaak ver weg; we overnachten vaak ik kleine, dunbevolkte dorpjes en altijd dichtbij grote lappen groen. De zee is nooit ver weg; de meeste van de 18 eilanden zijn dunne lapjes land middenin de noordelijke Atlantische oceaan. We zijn, over het algemeen, telkens vriendelijk ontvangen. De Faeröerders zijn goed voorbereid op het wisselvallige (vaak koude) weer; ze bieden hun gasten een ruimte om spelletjes te spelen, te koken, te douchen en te wassen – zelfs op natuurcampings! Ook het ov is over het algemeen goed geregeld (mits er een reservering is gemaakt) en buschauffeurs zijn niet te beroerd een stukje om te rijden. Wat betreft hike-intensiteit is er voor elk wat wils, en ook zijn er genoeg mogelijkheden om andere outdoor activiteiten te ondernemen. De Faeröer Eilanden is een geweldige bestemming voor de natuurminnende, actieve en jonge reiziger!

Onze reis sloten we af met een weekend in Kopenhagen. Ook hier is het goed toeven. We mochten, tegen een zeer kleine vergoeding, verblijven in het hoofdkantoor van YMCA-Denemarken (KFUM og KFUK). De voorzieningen waren fantastisch, de locatie was goed. De voorzitter van deze YMCA-vestiging, Filip Hove, heeft op zondagmiddag 19 augustus ’18 ook nog een presentatie gegeven over de werkzaamheden van YMCA-Denemarken. Op méér samenwerking tussen Nederland en Denemarken in de toekomst!

Uitdagend Georgië

Georgië, het land op het uiterste randje van Europa. Daar waar de Europese cultuur versmelt met de Aziatische, Russische cultuur en het Midden-Oosten. Een land met veel diversiteit in de natuur en klimaten en het doel van onze ontdekkingsreis van dit jaar. Met veel verschillende verwachtingen komen de reizigers uiteindelijk begin augustus samen en begint het avontuur.

Het begint met een dubbele vliegreis via Oekraine om uiteindelijk ’s avonds laat te landen in Tblisi, de hoofdstad. Al bij aankomst wordt het duidelijk dat het weliswaar een toegankelijk land is, maar dat het vaak net wat anders uit gaat pakken met de afspraken dan verwacht. Taxis die vergeten zijn of hostels die wat speels de kamers en bedden indelen lijkt hier wat meer aan de orde; omschakelen en doorgaan. Tblisi te voet verkennen en met de kabelbaan omhoog naar een kasteel en botanische tuinen beslaat het merendeel van onze tijd in deze stad. Tot we doorreizen naar de volgende stop; Kazbegi (of Stepantsminda), een klein stadje in de Kaukasus nabij de Russische grens. Uiteraard niet zonder de nodige kerken te bezoeken.

Ook in Kazbegi weer een verassend ontvangst wanneer we op het kampterrein in de bergen aankomen. Wat een uitzicht, wat een omgeving; schitterend! En wat een lieve hond! Maar wat waren ze verbaasd toen we aankwamen; we zouden toch drie dagen later komen? Accepteren en doorgaan! Te voet, te paard en te 4×4 verkennen we de omgeving en genieten van de natuur en een frisse duik. Gelukkig zorgt het gastvrije kamp ook ervoor dat we volop kunnen genieten van de locale cuisine en de eigengestookte wijn.

En dan Borjomi, een natuurgebied in het hart van het land. Met tassen en matten op de rug gaan we 2 dagen het park in, 1000 mt omhoog op dag 1, en 1000 mt naar beneden op dag 2. Door de mist en de regenbuien schijnt af en toe de zon en wordt het stug doorstappen beloond met mooie uitzichten en een typische berghut waar we met nat hout koken op de kachel en genieten van de sterrenhemel. Puur genieten.

Terug van de berg af is het door naar de volgende stad; Kutaisi. De 2e grootste stad van Georgië, een studentenstad met veel geschiedenis nog zichtbaar in de stad zelf. Even een dagje vrij en een nieuwe versie van Masterchef;  trés magnifique! De dagen erna staan twee dagtours gepland; de eerste dag draait om canyons en grotten; met als bonus een klooster erbij. Want dat is toch wel trots nummer 1 van Georgië; bijzonder veel hystorische kloosters en kerken. Na de hoogtes en grotten staat dag twee voor de deur; Raften! En o ja nog maar een kerk erbij. Nadat we nat maar voldaan uit onze raft kruipen worden we opgevangen door wederom de gastvrijheid; hapjes en huis gestookte wodka en hebben geproost op het Raften, Georgie, onze vrienden en familie thuis en mooie vriendschappen!

De dag erna zitten wij vroeg in trein onderweg naar de laatste stad; Batumi. De badplaats van Georgië, met haar uitgestrekte boulevard, mega hotels en natuurlijk de oude stad. Verassend genoeg bleek het hostel niet beschikbaar, maar tonen de mensen zich weer op hun meest gastvrij door meteen andere appartementen te regelen; accepteren en doorgaan. Eenmaal gefixed spenderen we de laatste dagen op het stenenstrand  van de zwarte zee en aan de boulevard, shoppend en genietend van het laatste vleugje reis.  Uitdagend Georgië? Zeker. Verassend Georgië? Absoluut!

IJsland

Op 19 juli vertrok een groep van 9 deelnemers en 3 stafleden vanaf station Venlo om via vliegveld Düsseldorf naar IJsland te vliegen. Gedurende twee weken trokken we met onze backpacks rond over het eiland. We sliepen in tenten en verplaatsten ons met de lokale bussen. De reis legde de nadruk op het beleven van de indrukwekkende natuur(verschijnselen) van het land. Zo kampeerden we bijvoorbeeld naast de waterval Skogafoss en bezochten we ijsmeer Jökulsárlón. In Skaftafell betraden we onder leiding van een gids een gletsjer en in Akureyri, een stad in het noorden van Ijsland, deden we een boottocht om walvissen te spotten. En hoe kun je nou beter de natuur beleven dan te voet? We hebben prachtige wandelingen gemaakt! En tijdens dit alles leerden we elkaar steeds beter kennen. We deden spellen en teambuildingsopdrachten om een steeds hechtere groep te worden.

We sloten de reis af in Reykjavik, bij de lokale YMCA, KFUM KFUK. We sliepen in het gebouw waar o.a. het hoofdkantoor van KFUM KFUK gevestigd zit en werden zo even ondergedompeld in hun cultuur. Zo zaten we de eerste avond te eten onder het genot van muziek van repetities van een YMCA-bandje en werden we warm ontvangen door vrijwilligers van KFUM KFUK, die ons alles vertelden over hoe de YMCA in IJsland is georganiseerd.

Pyreneen en Barcelona

Vijf dagen actief zijn in de Pyreneëen, drie dagen chillen in Barcelona en tussendoor nog een cultureel bezoekje aan Toulouse. Deze reis voor de leeftijd 15-19 jaar was een mooie combinatie tussen actief zijn en lekker “niets doen” en kletsen met elkaar. Met de trein zijn we vanuit Nederland helemaal naar het uiterste zuiden van Frankrijk gereden. Gelijk op het perron in Rotterdam begonnen we met een ‘Wie is de Mol’-spel, zodat we wat leuks te doen zouden hebben tijdens de 10-uur durende treinrit. Dit spel zou twee dagen duren en de deelnemers zaten er meteen fanatiek in. Er werden mensen verdacht, er werden toffe spellen gespeeld en er werd gediscussierd en gelachen. De hele reis zouden ze hier nog op terugkomen: steeds als iemand iets geks deed, was het een mol. Iedereen had elkaar goed leren kennen in de trein en bij aankomst werden de tenten in het donker samen opgezet.

In de Pyreneeën stonden we vijf dagen op één camping in Enveitig. Vanuit hier hebben we diverse activiteiten ondernomen. Zo hebben we een oud fort bezocht, gewandeld en onderweg spellen gespeeld, paardgereden en als hoogtepunt: canoying. Het conyoningen bleek van te voren al een activiteit te zijn waarbij er een aantal flink buiten hun comfort zone zouden gaan. Vooral diegene met hoogtevrees vonden het wel spannend. Zouden ze de hoge sprongen wel durven doen? Na een prachtige wandeling van 1,5 uur samen met gids Jaume kwamen we aan bij de start van het canyoning. Wetsuits gingen aan en de eerste sprong het water in, wat erg koud bleek te zijn. Gelukkig hadden we dikke pakken aan en helmen op. De eerste sprongetjes durfde iedereen nog. Iedereen werd bij bovenkomst begroet door een luid applaus. Hoe hoger de sprongen, hoe meer mensen elkaar gingen steunen. Na veel aanmoedigingen en schouderklopjes, durfden zelfs diegene met de meeste hoogtevrees te springen. Een ontzettend mooie ervaring, waar we allemaal de adrenaline van bleven voelen.

Na alle spannende activiteiten reden we met de trein terug naar Toulouse, waar fanatiek een fotospel werd gespeeld. Vanuit Toulouse namen we de nachtbus naar Barcelona. Hier hebben we drie dagen op één camping buiten de stad gestaan. Deelnemers gingen samen zwemmen en spelletjes spelen. In Barcelona deden we een fietstocht, bezochten we Parc Guell en gingen de deelnemers – vaak met zijn allen – shoppen en zwemmen in de zee. Zoals één van de deelnemers  bij het laatste etentje zei: deze reis was een perfecte mix tussen activiteiten, spellen spelen en uitrusten. De terugreis ging een stuk sneller met het vliegtuig. In ongeveer 2 uur vlogen we terug naar Rotterdam, waar nog een laatste groepsknuffel werd gegeven.